eindelijk weer een berichtje :p

13 mei 2010 - Irkutsk, Rusland

Zo eindelijk een bericht vanuit Rusland.
De grensovergang van Harbin naar Vladivostock viel gelukkig alles mee.
Een festival opkomen is moeilijker eigelijk.
Paspoort en visum en je tas even door een xray apparaat.
De reis was gezellig en we zijn door onze provodnik (Russische trein steward) verwelkomd met een fles wodka:D
Heel vervelend omdat we natuurlijk de fles moesten opmaken met hem en van ons verwacht werd de fles te zien als een fles water.
Sochtends heel gaar en nog steeds een beetje dronken werden we de trein uitgegooit en mochten we vanaf 6 uur sochtends tot 10 uur savonds spelen in vladivostock.

De eerste indruk van rusland was dus deze stad.
Vladivostock is een havenstad die belangrijk is geweest voor Rusland en ligt dus vol met marineschepen.
Erg indrukwekkend maar dit maakte het troosteloze plaatje wel af samen met de nog wakkerwordende russen en de motregen.
Eerst maar even een broodje gekocht en wat beleg.
Positief: de mensen lijken weer op ons en ze hebben ook heel veel soortgelijke producten
Negatief: ze hebben heel veel soortgelijke producten en ook dezelfde prijzen!
Na een ontbijtje hebben we de moed maar bijeen geraapt en zijn we de stad in gegaan.
Eerst dachten we de tijd te doden met een film maar de film was onmogelijk, niet omdat de films alleen in russisch waren (waren ze wel maar dat leek ons wel leuk) maar omdat de russische cassiere niet begreep dat we een film wilden kijken... misschien toch nog wat Chinese invloeden hier.
Toen de hoofdstraat afgelopen opzoek naar een kerk.

Gelukt en wat fotos gemaakt.

toen zijn we nog wat verder geslenterd en uiteindelijk nog een winkelstraat gevonden en wat geld gewisseld.

Ik heb nog een Onderzeer bezocht wat best gaaf was aangezien ik nog nooit in zo'n boot ben geweest.

Daarna hebben zijn we lekker in de zon gaan liggen (die is ondertussen gaan schijnen) bij de haven en daar kwamen we ook een vriendelijke rus met nog 3 tanden tegen.

Hij vertelde hondert uit over (waarschijnlijk) de haven en dergelijke en we wilde hem wel wegsturen (hij wilde ook graaf onze chips en kaas hebben) maar voelde ons toch naar daarover.

Na een paar uurtjes in de zon te hebben gedoezelt vroeg hij me om een vuurtje, die gaf ik hem maar hij bleef hem om een erg (on)handige wijze uitblazen.

Ik snapte het maar niet totdat ik hem oppeens met mn portomonee half in zn hand bezig zag!

toen het tot me doordrong heb ik hem meteen een stop gegeven en voor een paar dingen in het nederlands uitgemaakt.

Hij schrok zich gelukkig dood en nam snel de benen.

Met heel wat adrenaline in mn lijf vertelde ik pim en natasja wat er aan de hand was want die lagen ook lekker te doezelen.

Toen besefte ik meteen dat Rusland toch een heel ander land was dan China en Nepal.

Misschien hebben we gewoon geluk gehad maar het is toch wel toevallig dat dit de eerste dag al gebeurt.

Die nacht werdt natasjas mobiel die in het gangpad op lag te laden ook nog door een ander persoon meegenomen (is ook stom maargoed) en we hebben dat deeltje van de cultuur hier nu wel door.

Na 2 nachten slapen kwamen we aan in kabarovsk.

daar wachtte na een kort busritje jelna op ons die speciaal van der werk was gekomen om ons te verwelkomen (jelna en Yuri zijn ons eerste couchsurfadres sinds Nepal.

Hele hartelijke mensen en we hebben het er ontzettend naar ons zin gehad.

We waren er thuis en hebben er gekookt, computerspellen gespeeld en ze hebben ons de mooiste plekjes van de stad laten zien.

de eerste avond zijn we met ze sushi gaan eten en de 2e dag hebben we stamppot met rookworst en spek gemaakt.

uit het niets kwamen de ouders van yuri en een vriend van ze ook langs en gelukkig hadden we genoeg waardoor we met een hele volle tafel zaten.

Toen weer 3 dagen in de trein naar Irkutsk.

Tijdends het treinen is het heel gezellig en kan je soms een dag alleen aanhet lezen zijn maar voor het zelfde geld kom je gezeligge russen tegen die je aan de wodka helpen en een heel andere dag meemaakt.

We hebben uit verveling armbandjes geknoopt, salto's gemaakt en nog nooit zoveel geslapen.

Na een paar overdosissen wodka en wat lunch tussendoor zijn we dus aangekomen in Irkutsk.

Daar namen we vol verwachting de taxi naar Anton en Tata.

Antond en Tata zijn fucking awesome! Ze tekenen het hele huis onder met mooie tekeningen en hebben hele stoere vrienden die allemaal een soort van engels kunnen wat ook wel fijn is in Rusland.

We hebben met ze de russische bevrijdingsdag geviert en daarbij heeft Pim ook een heel bijzonder meisje leren kennen.

We zijn voor de verandering ook weer is heel dronken geworden en hebben het onwijs goed gehad.

na een paardagen konden we naar het Baikalmeer om op Oklhon eiland te verblijven.

Het baikalmeer is qua inhoud het grootste meer ter wereld en 5 maanden perjaar volledig bevroren.

Zo dik bevroren dat ze er met trucks overheen rijden en vissen.

vissen is verdomme een drama hier omdat we dus precies aanzijn gekomen in de tijd dat het hele baikalmeer nog dicht ligt maaaaar net niet dicht genoeg om er nog op te kunnen lopen.. AAAARGH!!!

Dus heb ik vissen hier maar weer opgegeven.

Hier op oklon eiland is alles van hout en heeft onwijs mooie biotopen.

van zandvlaktes tot grote dennebossen en het is hier geweldig.

helaas heeft pim sinds gister waarschijnlijk keelontsteking en heeft net besloten om het uit te gaan zieken..

als het niet lukt zullen we is een poging gaan doen om wat antibiotica te gaan zoeken.

morgen gaan we weer richting Irkutks om daar nog een aantal dagen te blijven en dan onze 4 daagse reis per trein naar moskouw.

gr. bas

1. mieke:
    13 mei 2010
    Hallo pibanatjes
    Ik ben blij van jullie te horen
    Zeg even tegen pim dat ik een mailtje gestuurd heb
    Liefs pimmamaatje
  2. Rose:
    13 mei 2010
    Goed hoor Bas, dat je een heleboel narigheid meteen al na aankomst in Rusland hebt kunnen voorkomen. Oppassen geblazen daar. F en AS en ook Joepie waren heel blij met je leuke kaart, wat aardig dat je daar ook nog aan gedacht hebt....
    Het gaat nu wel snel he?
    Nog veel mooie belevenissen voor jullie alle drie,
    XX Roos
  3. annedop:
    16 mei 2010
    hoi stelletje reizigers. Tja ieder wereld deel heeft weer zijn rites. Ik hoor wel heel veel alcohol verhalen en je schrijft eerlijk gezegd wel een beetje mistig. of ben je moe van de reis. Het mag best een wonder heten dat jullie tot nu toe alleen nog maar een keelonsteking hebben opgelopen( stekre lieden zijn jullie). Blijf genieten tot de laatste snik!!! veel liefs