Moscow

28 mei 2010 - Warsaw, Polen

Ik ga proberen een duidelijker bericht te schrijven dit keer.

Het lastige qua schrijven over Rusland is naar mijn mening dat Ik het vrij moeilijk vind om enthausiast te schrijven.
(dit begint al goed met vage zinnen)

Rusland is qua mensen dan ook echt een kil en onpersoonlijk land.
De straten zijn grauw en slecht onderhouden, de winkels zijn altijd open maar lijken altijd dicht (de ruiten zijn altijd volgeplakt of er staan kasten voor en er branden maar weining lichten in een winkel.
Ik heb een soort paranoide gedachte ontwikkeld voor het opstraat lopen in rusland, ik ben constant bang om beroofd te worden of aangehouden te worden door een corrupte agent die me wat geld afhandig wil maken (dit kan echt gebeuren maar is nog niet gebeurt bij ons)

Gelukkig zijn er ook veel positieve punten.
Het tata en anton weekje was super en zij en hun vrienden zijn super open en vrolijk en hebben vaak goeie ideen om te gaan doen en dergelijke.
Anton was een fotograaf dus we konden iedere dag wel mee naar een raar marktje of klein evenementje want dat is wat hij iedere dag doet om daar fotos te maken.
Tata is bezig een pfd (master in filosofie) te halen en is daarom overdag de hele dag aan het typen maar als we naar feestjes gingen dan stond ze altijd meteen te springen en zoals je of fotos gaat zien deed ze ook der best om er weer feestelijk uit te zien.
Zo was de mickeymouseparty erg leuk en hebben we leuke bandjes gezien!
En het andere concert was ook weer een feest!
De dag erna zijn we naar een dam gegaan en met een kampvuurtje hebben we kippetjes gegeten en heb ik natuurlijk weer een mislukte vispoging gedaan.
Op de vraag: is een vuurtje maken legaal hier werden we keihard uitgelachen en ze konden niet begrijpen dat dat niet zou mogen in nederland.

Toen begonnen de 3 dagen naar Moscow:
Het begon de eerste avond al goed toen bleek dat de wagon naast ons vol russische soldaten zat en we na een uur vonden dat pim te lang wegbleef en we heb dus aantroffen omringt door soldaten en ons superenthausiast begroeten en daar begon het wodka drinken weer :P

Na een gezellig avondje gingen we slapen.
Helaas bleek onze provodnik niet zon aardige man te zijn en dat is best lastig als je 3 dagen fulltime met elkaar om moet gaan..
Uiteraard hebben we het geredt en onze tijd weten te vullen met films kijken, heeeel veel slapen, lezen en pim met zn borduurwerkje.

Aangekomen in Moscow is mn mening over rusland toch wat verandert.
Niet de angst voor zakkenrollers en corrupte agenten, maar wel de openheid en vooral: DE ZON! nee niet ons jeugdhonk (huh huh) maar tis hier gewoon zomer!
Hup slippertjes weer aan en gewoon chillen:D
Onze couchsufrer is ook zeer stoer!
Duitse Max Bergman die voor de duitse televiesie in rusland werkt.
Een leuk appartementje midden in de stad maar toen hij vertelde dat het per maand 2500 kost zijn we het toch wel een beetje meer gaan waarderen:P
Zn baas betaald het, anders had ie het ook niet kunnen betalen vertelde hij erna wel.
De eerste avond zijn we met hem naar het rode plein gegaan en hebben in een lekker restaurantje gegeten.
Hij vertelde ons alleen we dat hij de volgende ochtend voor 2 dagen weg ging en dat we onszelf wel konden redden in zn huis..
Dat is dus ook het fijne van couchsurfen denk ik, dat je elkaar gewoon meteen vertrouwd... blijkbaar dan:P

Dus zijn we nu voor de 2e dag (aankomst was 6 uur savonds) in moskouw aan het rondhuppelen enhet is best te doen hier:D
Overal lopen hier modellen rond (dit komt omdat iedereen zn uiterste best (de vrouwen dan) doet om er zo uit te zien om maar aan de man te komen, het is nl. zo dat de mannen maar 30 procent van de bevolking bedekken en er vandaar dus ontzettend veel vrijgezelle vrouwen zijn.

ja pim hier nu aan het schrijven.

het is inderdaad moeilijk om leuke nieuwe raare verhalen te vertellen waar geen alchole bij betrokken zit. dit omdat rusland best wel stiekum op europa lijkt maar dan een stukje meer ruimte heeft. het verschil met ons en rusland is echt puur is dat wij in klein klein nederland heel erg met elkaar  moeten leven omdat elke vierkante meter iemand is woont of werkt. we moeten daar door alles bespreken en alles uit praten want morgen zie je de zelfde persoone waarschijnlijk weer. in rusland is dit niet het geval omdat er zo veel ruimte is hoef je elkaar niet aardig te vinden en kun je elkaar gewoon negeren en heel nors en sagarijnig wezen. plus het feit dat de regering zo corupt is als de pest er niet echt een zekere toekomst is en heel veel buraeucratie is word je daar best wel deperesief van denk ik. tel dit op met goedkoop alchahole en je hebt heel veel alcholisten.  het is neit zo dat rusland zn slecht land is want dat is het zeker niet, het is gewoon een heel groot land wat gevallen is door de misluking van de comunisme omdat er in deze tijd nog altijd in de aard van de mens zit om een betere individu te worden dan de buurman.

en dit is dan ook wel de reden waarom onze verhalen minder enthausiast zijn omdat we alle nieuwe/raare dingen vooral al in nepal tibet en china hebben meegemaakt. we hebben hebben nog wel steeds de dikste lol maar het is minder benoemenswaardig.

1. annedop:
    29 mei 2010
    Gussie, Russie, jongens en meisje. Dat is weer hele andere koek. ik schrok even van sneeuw in moscow, was dat echt zo?? ervaringen he, zo over dat stuk van de wereld. Zo merk je dus ook direct wat de omgeving voor een uitwerking op je gemoed heeft... hier veel koeien en ineens, heel gek, veel zin in kaas....
    Jongens geniet, en drank met mate,,, zegt moemska. Russen worden maar 55 jaar oud, vandaar, of ze weten na 55 jaar niet meer hoe oud ze zijn, kan ook. doegh, fijn om weer wat te horen, dacht dat jullie opgepakt waren, dagh dagh