China

1 mei 2010 - Harbin, China

deze is van bas
Wat is china toch een waardeloos land.
Ik bedoel maar: je gaat uit eten en denkt ik ga is flink geld uitgevenMAAR DAT KAN NIET ! en als je dat lekker aan het eten bent krijg je van die heelijke roggels om je oren en wordt er van je verwacht dat je alles wat je niet niet lekker vind gewoon op de grond gooit。 GATVER!
Nog zoiets: je krijgt nooit een normale prijs en met ieder aankoopje ben je een half uur bezig om een acceptabele prijs te betalen ( de eerste prijs is vaker duurder dan in nederland)
verder missen we koninginnedag en kunnen we dus onze afding skills niet showen op de rommelmarkt want we zijn nu echt koning in het afdingen (of koninging hehehhe)
als je ergens wat gekocht hebt heb je altijd de kans om 10 meter verderop een goedkopere te vinden

Het is echt overal een vuilnisbuilt als je in de trein zit, volgens mij moet het woord vuilnisbuilt nog uitgevonden worden in china (azie)

De taxies zijn al helemaal KUT: je verstaat geen woord van wat ze zeggen en blijven maar tegen je aan praten!
Ze rijden alsof ze levensmoe zijn en vaak accepteren ze buitenlands ook niet en als ze al stoppen: schudden ze nee, zwaaien ze en zijn ze snel weg.
Tis hier koud, vies en schimmelig.

En de W.C.‘s! JEZUS! Ik heb al tig spataderen extra door dat gehurk en het heerlijke confortabele minuutje voor jezelf waarin je normaal die essentiele momenten van rust en totale ontspanning ervaart is WEG! Dat is hier dus niet! afgezien van het feit dat je dus helemaal niet kant ontspannen maar dat je in een houding moet zitten waarbij je maar moet hopen dat er niets in de pot valt (heh pim) wordt je ook nog aangestaard door je scheitende buurman die nog een poging wil doen om een gesprek aan te knopen! jahaaaa GHOLLAN!! GATVER

En dat de gesprekspogingen...
elke chinees begint uiteraard standaart met sjing sjong ping, wat hoogstwaarschijnlijk waar kom je vandaan betekend.. althands ze reageren altijd enthausiast als je ghollann zegt. hierna is het gesprek voor ons dan ook vaak afgelopen ondanks dat de chinees dan nog vaak vele klanken produceert in de hoop dat we zijn volgende vraag (of verwijt) ook op een wonderbaarlijke wijze weten te beantwoorden.
Helaas is de eerste contactlegging met engels sprekende mensen/reizigers vaak niet veel origineler en moet je altijd de eerste 10 minuten door elkaars reisplannen en nationaliteit uitwisselingen heenbijten.

En dan nog de diarree.
Natasja weet op een een of andere manier altijd de spetters te ontwijken maar ik en pim hebben nog nooit zovaak uit onze broek weten te hoesten.
de enige zekerheid die je bij diarree kan hebben is dat je het gegarandeert krijgt bij BBQ.
Verder moet je maar hopen dat je het niet in restaurants oploopt en scheten laten is sinds 2 maanden een russisch roulet geworden.
Remspooren zijn op zn minst geen uitzondering meer en tip nr. 1 voor China: 5 bruine onderbroeken in je tas, anders kan je rekenen op een snelweg in je onderbroek.

De chinese intelligentie:
Mijn god: waarom chinesen onder zoogdieren vallen is voor mij totaal een raadsel, ik durf mn huis eronder te verwedden dat ze zeker uit een ei komen.
Wat je ook probeert uit te leggen op 3 totaal verschillende volledig begrijpelijke en logische manieren; ze snappen het gewoon niet! ECHTNIET
Ik probeerde bijvoorbeel vandaag de tekens voor 1 t/m 9 op te laten schrijven en de eerste 3 had ik al voorgedaan, de andere had ik samen met de cijfers 4,5,6,7,8,9 opgeschreven en een kind zou moeten snappen dat je dat zou moeten vervolgen, nou 3 chinesen verder heb ik het maar opgegeven en ben huilend op mn bed gaan liggen.
Kortop mn tenen zijn na 2 maanden volledig vergroeid.

Het voorpiepen.
Ze hebben geen enkele gene om zonder moeite zo voor je te schuiven en je moet ze echt aanspreken en wegduwen voordat ze begrijpen dat je doorhebt dat je eerst hoort te zijn...

Douchen:
Douchen is ook altijd een verassing,
Of de temeratuur  uberhaupt te regelen is en als dat het geval is dan is het nog maar de vraag of je iedere 20 seconden niet even uit de straal moet stappen omdat je anders gekookt of ingevroren wordt.
Verder hebben we ook staand op een wc pot moeten douchen.

Najaa,
Eigelijk valt China ook wel weer mee...
afgezien van de roggelende mensen is het soms ook best lekker om mee te roggelen en als je etensresten een minuutje nadat je het op de grond gooide opgeveegd wordt door een lief glimlachend meisje is het eigelijk nog leuk ook om je dingen op de grond te gooien!
Verder is het eten HEERLIJK en het iedere dag uiteten gaan voor ongeveer 2 euro pp ga ik duidelijk verschrikkelijk missen!
Het afdingen is een nationale sport waar ik graag aan meedoe en vaak kan je bij de verkoper toch een klein glimlache ontdekken als je de meest waardeloze boden plaats of op de grond stampt om de prijs naar beneden te krijgen.
Verder zijn de prijsen als je goed hebt afgedongen een lachtertje en kan je ze ook niet verwijten dat ze touristen beetnemen (blijkbaar zijn er dus mensen dom genoeg om wel die prijs neer te leggen..)

Verder is het stiekum ook niet echt overal een vuilnisbuilt en kan je ook ontzettend mooie landschappen tegenkomen waarvoor we in Nederland niet eens de ruimte hebben.

De taxies zijn eigelijk ook niet zo erg want we beschouwen onze dodenritten meer als achtbanen en voor de prijs die je er voor neerlegt kan je ook niet echt gaan zeuren over rijgedrag. de hoogste tot nu toe is ongeveer 4 euro geweest... wat echt fucking duur was!

Waar anders dan in een wc in China kan je op een niet gay manier het YMCA gevoel krijgen..
Pim heeft namelijk naast een chef, een bouwvakker en een loodgieter heerlijk zitten pruttelen en ik heb hem nog nooit zo enthausiast van een wc zien komen.

De diarree wen je ook wel aan en het BBQ'en is het dubbel en dwars waard!
En een velletje extra kan er ook wel vanaf in China. En je kan ook wel om de 2 dagen 2 pillen slikken maar als dat niet perse moet dan doe ik dat liever niet.

En de intelligentie zal ook wel meevallen.. misschien is het gewoon een andere manier van leven en cultuur en dergelijke en ben ik gewoon een oen in hun ogen.
Meestal komen we er ook gewoon wel uit met handen en voeten en misschien zijn het ook wel de handgebaren die de kop net misslaan.. Ik kwam er ook een tijd geleden achter dat de doventaal (met handen) ook gewoon per land (gebied) verschilt.. wij maken een golvende beweging met water en mensen uit de woestijn doen alsof ze uit hun handen drinken..
Verder doen ze 9 van de 10 keer ook ontzettend hun best om het te begrijpen dus dat kan je ze ook niet kwalijk nemen.

Qua voorpiepen vind ik het moeilijk om het goed te praten omdat dat ook gewoon asosiaal is maar het zal wel in hun cultuur zitten ofzo en als je zo opgevoedt wordt kan je er waarschijnlijk ook niets aan doen.

Douchen is gewoon een avontuur!! Wel wilden toch avondturen beleven? Nou dat begint dus gewoon al bij de douche:D Tis toch spannend om (als we al naar de douche gaan) te ontdekken hoe je nog een soort van normaal straaltje kan opvangen en nog schoon naar buiten weet te komen??

Al met al ga ik China toch stiekum wel een beetje missen denk ik.. Het valt allemaal wel mee en na even wat technieken doorkrijgen kunnen wij ons prima redden in dit enorm drukke en volle land.
We komen ook vrij vaak mensen tegen die engels proberen te spreken en sommige ook een aardig woordje kunnen spreken.

vanavond gaan we met de trein vanaf Harbin naar Vladiworstock en we zijn allemaal laaiend enthausiast!
Moeten we echt zoveel vodka drinken en zullen we een beetje contact kunnen leggen met de russen of zijn het echt botte vodka drinkers.
De grensovergang schijnt onwijs intens te zijn en aangezien we toch niets te verbergen hebben kijken we er eigelijk wel een beetje naar uit:D

Beijing was trouwens heel leuk behalve de drukte.. die was extreem, de verboden stad was duidelijk niet zo verboden meer want een blik naar binnen deed mij al vaststellen dat het file probleem in nederland maar een eitje is vergeleken met de ophopingen de ze daar wisten te creeren.
De Chinese muur was wel een super super ervaring!
We vonden weer een zwarte taxi die ons voor een heel redelijke prijs naar de muur bracht en we hadden al uitgezocht wat ons een mooie plek leek om overheen te lopen:
Je hebt namelijk gerenoveerde stukken en oude, vervallen stukken, delen waar je naartoe kon met een stoeltjeslift en delen die je klimmend moest bereiken.
Wij kozen dus voor de vervallen klimmert en dat was dan ook echt klimmen!
Na een klin van anderhalf uur (ik en Rachel (een kiwi die we al in Dali ontmoeten) namen de route die volgens een bordje tot onze dood zou leiden(Het bordje waar pim en natasja besloten een andere route te nemen) waarschuwde ons doormiddel van een doodskop) en we besloten elkaar weer op de muur te ontmoeten.
De Klim voor ons was redelijk stijl maar goed te lopen maar toen we pim en natasja's route te horen kregen hebben we blijkbaar toch de goede route genomen omdat zei dus op verschillende stukken steil naar boven hebben moeten klimmen!
Hulde aan hen!
De muur was ontzettend imposant en onbegrijpelijk dat mensen dit hebben gebouwt..
Foto's komen waarschijnlijk nog.

Verder hebben we al ons geld uitgegeven aan ontzettend goedkope kleren en dergelijke. we zijn namelijk een fake market ingegaan en dat is ongelofelijk goedkoop na een half uur afdingen.

Ik hoop snel weer wat te laten horen vanuit rusland:D

Grussen von bassie

1. renske:
    1 mei 2010
    WOw wat een verhaal!!!wederom heel leuk om te lezen...jammer dat jullie afscheid moeten nemen van china maar rusland heeft ook vast zn verassingen in petto.en koninginnedag was klotie!!regen blehh dus wees maar blij volgend jaar ga ik je afdingskills misbruiken!! Veel plezier!!ik mis je...ni haou from ghollan!!!
  2. mieke:
    1 mei 2010
    Hallo pibanasjes
    Wat gaat de tijd en jullie reis toch snel
    Jullie laten china alweer achter jullie en gaan nu oefenen voor stoere russen.
    Er is een grote doos gekomen hier in nederland met allemaal spullen, we hebben erin geneusd.
    Hij staat op pim zijn kamer op jullie te wachten.
    Nou pim maak mooie russische snorren, drink niet te veel eigenbrouwsels groet de schone rusische dames
    ,baboeschka's en doe stoere rusische dnsen, kortom geniet allemaal, ik kijk vast naar jullie uit!
  3. pisbamnat:
    4 mei 2010
    nou die dames lopen hier wel rond.
  4. Florine & Ineke:
    6 mei 2010
    Hee neef!!
    Wat leuk om jouw verslag te lezen!!
    Wat zie je veel zeg.
    En heel erg bedankt voor je kaart!!

Veel liefs
  5. annedop:
    9 mei 2010
    wenende ping ping tranen in china, op naar de borrelbrilleglazen in russia, with love.
    Blij te horen dat je niet de verslaafd bent aan de diapillen.
    Het is vreselijk koud geweest in europa...
    blijf me verheugen op je/ jullie berichten.
    mamoeska